reklama

Šanca pre obe strany

Keď napíšem niečo o blízkovýchodnom konflikte, dostane sa mi rovnakej kritiky. V prvom rade „o tom nemôžem nič vedieť, lebo som tam nebola". Na druhej strane, ak spomeniem skúsenosť niekoho, kto tam bol, je to tiež nelegitímny argument, pretože tento človek je Palestínčan, a preto je to zaujatý názor. Nikoho nezaujíma, že názory druhej strany sú predsa tie pro-izraelské, takže je normálne a správne dať možnosť vyjadriť sa aj pro-palestínskej strane. Momentálne sa dostáva možnosti prezentovať sa hlavne pro-izraelským názorom, hoci ľudia už, chvalabohu, začínajú byť unavení z tejto jednostrannosti a hádam sa situácia zmení k lepšiemu (t.j. k vyváženejšiemu).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

Navyše, Palestínčan, ktorého osobne poznám nikdy na palestínskom území nežil, pretože jeho rodina pracuje v inej arabskej krajine. V Gaze bol iba na návšteve u príbuzných, ale skysol tam niekoľko mesiacov, pretože susediaci štát, Izrael, sa rozhodol blokovať hranice Gazy. Tento Palestínčan, nazvime ho XY, sám popísal svojich krajanov v Gaze ako totálne pomätených od strachu, hádžucich sa na zem pri výstreloch izraelských vojakov pri „checkpointoch". Možno teda povedať, že XY má predsalen trošku nadhľad nad situáciou v pásme Gazy, na rozdiel od ľudí, ktorí tam žijú alebo niekedy žili a ktorí naozaj sú tak trochu „mimo". (Osobne poznám niekoľkých priamo zo Západného brehu a Pásma Gazy a nie všetci sú mi sympatickí. To však môj názor nemení, ľudia sú všade aj takí, aj takí.)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potom sa dozviem, že ak som „prečítala na danú tému jednu knihu", mala by som byť radšej ticho. Skutočne si o mne niekto myslí, že budem písať o niečom, o čom som prečítala jednu knihu?

Po tretie som obvinená z jednostrannosti. Dovoľte mi povedať - keď som si prečítala aj názor pro-izraelskej strany, nikdy ma akosi nepresvedčil. Mám na vec skrátka svoj názor a som proti každej nespravodlivisti, nieto ešte takejto donebavolajúcej.

Asi by som sa nemala sťažovať, lebo tento blog nie je nejakou strašne vplyvnou platformou, a teda ani moje názory zatiaľ ešte nezachytila pozornosť indivíduí, ktoré sa neštítia vyhrážať naozajstným novinárom, ktorí si dovolia kritizovat izraelskú politiku, dokonca aj smrťou. Ak niekto kritizuje politiku Číny, takejto „cti" sa mu na „západe" tak často nedostane. Ale Izrael? Chráňboh povedať čo i len slovko. Dokonca aj mnohí Židia, ktorí si to dovolia, zabezpečia si prinajlepšom nadávku „sebanenávidiaci Žid".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keby si niektorí ľudia radšej prečítali alebo vypočuli aj názory tej „arabskej zberby" (ako Palestínčanov a Arabov často radi označujeme), možno by zmenili názor. Inteligentný človek by to urobil. Mám napríklad osobnú skúsenosť s Američanom, ktorý nedal dopustiť na Izrael a jeho politiku, kým sa raz neocitol pri kofole s istým XY a nepodebatoval si s ním o športe. Následne mu došlo, že všetci Palestínčania možno predsalen nie sú „zberba", prečítal si zopár kníh (najviac ho vytočila jedna, s názvom Israel Lobby) a momentálne je zapáleným kritikom politiky židovského štátu.

Nečudujem sa, že už sa mu dostalo počastovania „extrémista", pretože, bohužiaľ, tak dopadne každý, kto má zmysel pre spravodlivosť čo sa týka konfliktu na Blízkom východe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tie „zaručené" riešenia - napríklad prečo Palstínčania neasimilujú v iných arabských krajinách... Neuplatňujme dvojaký meter. My by sme tiež nechceli asimilovať u Čechov alebo Slovincov, keby nám sem niekto vpochodoval na tankoch.

Kritizovať správanie Palestínčanov v tejto situácii, vidieť ich kultúru ako „nesprávnu" je chybné, rovnako, ako je chybné, ak nejaký obmedzený Američan nazve Slovákov „smraďošmi", lebo niektorí nepoužívajú deodorant. A nebojte sa, aj to sa už stalo.

Nie som naivná a nepredpokladám, že sa na celom probléme niečo v najbližšej dobe zmení, ale dúfam, že možno, možno aspoň jednému človeku napadne pozrieť sa na vec s inej strany a možno zmení názor. Momentálne, aj to bude úspech. Možno sa postupne predsalen zlepší aj život v Gaze. Ak ju dovtedy izraelská armáda nezrovná zo zemou.

Nina Havierniková

Nina Havierniková

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Mojim domovom je svet… a mojim náboženstvom je konať dobro.“ Thomas Paine Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu